Sunday 29 January 2012

Gallery

     Sebahagian barang-barang warisan turun-temurun daripada keluarga Pn. Rubiah bt Luwi. Koleksi tersebut masih lagi disimpan dan dijaga dengan baik oleh beliau sendiri. Menurut Pn.Rubiah lagi, koleksi yang terdapat di rumahnya merupakan barang tinggalan arwah ibunya. Selain itu, beliau juga turut menyimpan koleksi pakaian lama seperti baju kebaya nyonya, malangnya pakaian tersebut telah rosak disebabkan oleh kualiti kainnya.


Cucuk sanggul 
Salah satu cucuk sanggul tinggalan warisan keluarga Rubiah luwi yang diwariskan. Selebihnya diwariskan kepada adik-beradiknya. Cucuk sanggul ini dipakai oleh pengantin perempuan semasa bersanding.

Tepak sirih
Tepak sirih lama ini diperbuat daripada tembaga. Puan Rubiah luwi menyimpan semua koleksi tembaga di dalam almari kayu bertutup bagi mengelakkan terkena petir ketika hujan. 



Tempat letak celak
Digunakan oleh perempuan zaman dahulu kala bersolek.  Barangan ini juga diperbuat daripada tembaga.


Dulang hantaran dan alat merenjis mempelai.
Barangan ini juga diperbuat daripada tembaga. Koleksi ini disusun rapi di dalam almari dan akan dikeluarkan mengikut permintaan pengunjung.



Keris dan koleksi duit lama
Koleksi duit lama milik Puan Rubiah Luwi adalah yang asli dari pelbagai negara. Keris yang terpamer di dalam almari itu adalah sebahagian tinggalan warisan keluarga Puan Rubiah Luwi.


Perhiasan
Koleksi barangan perhiasan pula juga diperbuat daripada tembaga dan selalu dipakai oleh pengantin perempuan sewaktu bersanding.


Bakul 'sia'
Bakul yang sering digunakan oleh pengantin perempuan pada zaman dahulu kala semasa pertama kali berkunjung ke rumah keluarga mertua. Biasanya diisi barangan berupa pelbagai jenis makanan sebagai buah tangan.

Radio lama.
Antara koleksi lama dan warisan asli kepunyaan Puan Rubiah Luwi. Disusun rapi di atas almari di bahagian hadapan rumah untuk pameran pengunjung.





                                    

No comments:

Post a Comment